I žárovka H1 může přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích
OsvÄ›tlenÃ
Å patné osvÄ›tlenà jÃzdnÃho pruhu a Å¡patná geometrie reflektorů je závažným problémem, který výraznÄ› prodlužuje reakÄnà Äas na události v silniÄnÃm provozu. VÄ›tÅ¡ina běžných „halogenek“ svÃtà teplým odstÃnem bÃlého svÄ›tla, což způsobuje únavu za volantem, navÃc svÄ›telný kužel odpovÃdá podmÃnkám pÅ™ed tÅ™iceti lety, kdy byl provoz mnohem slabÅ¡Ã, a po asfaltu se prohánÄ›ly vozy s ménÄ› výkonnou pohonnou jednotkou a s ménÄ› robustnà karosériÃ. Pouze nÄ›kteřà špiÄkovà výrobci, jako napÅ™. Bosch, Osram, Philips a Tungsram pÅ™izpůsobili segment výroby na výkonnÄ›jšà žárovky H1, které jsou považovány za „nadstandard“, pÅ™itom by spÃÅ¡e mÄ›lo jÃt o standardnà běžné typy.
Dennà svÃcenà problém nepÅ™edstavuje, dokonce v nÄ›kterých vyspÄ›lých státech západnà Evropy nenà povinné a je pouze doporuÄené, kritické situace nastávajà za snÞené viditelnosti vlivem deÅ¡tÄ›, sněženÃ, mlhy, a v noci. Mnoho vážných nehod vzniklo pÅ™ehlédnutÃm jedoucÃho vozidla, nesprávným odhadem vzdálenosti pÅ™i slabém osvÄ›tlenà a také srážkou s chodci a cyklisty, kteřà se po krajnici pohybujà v tmavém odÄ›vu.
Rozptylovánà pozornosti
Snad nejobtÞnÄ›jÅ¡Ãm krokem ke zlepÅ¡enà situace v silniÄnÃm provozu je zodpovÄ›dnost za své vlastnà chovánà za volantem. VÄ›tÅ¡ina z nás totiž usedá za volant s myÅ¡lenkami, které nejsou „tady a teÄ“. VÄ›nujeme se Å™Ãzenà a vlastnÄ› nás pronásledujà události uplynulé a budoucà – nepÅ™Ãjemnosti prožité v minulých dnech a obavy z budoucnosti, k tomu navÃc tendence k nenávisti, agresivitÄ›, zlobÄ› atd. To vÅ¡e jsou projevy vášnÃ, které za volant nepatÅ™Ã. Tam bychom mÄ›li usedat s rozvahou a pustit z hlavy vÅ¡echny negativnà myÅ¡lenky. Bylo prokázáno, že právÄ› takové chovánà pÅ™ispÃvá znaÄnou mÄ›rou ke zvýšenà nehodovosti. Chovánà řidiÄů je také mnohem vÃce pÅ™ÃÄinou nehody, než technický stav vozidla.